VTK DP-Metro

Visutá dráha Wuppertal

Výbor VTK vás zve na zahraniční zájezd, jehož hlavním cílem je návštěva unikátní visuté dráhy v německém Wuppertalu. Program doplňuje návštěva dalších dopravních zajímavostí v Německu.


Termín: 15.-18.května 2014.

Program:

1.den (čtvrtek 15.5.)

Odjezd z Prahy v 5:30 od Hlavního nádraží) přes Chemnitz, Geru a Jenu do městečka Rottenbach. Zde přestoupíme do historického motoráčku místní dráhy Schwarzatalbahn. Ten nás doveze k dolní stanici pozemní lanovky Oberweissbacher Bergbahn. Ta umožňuje díky konstrukci jednoho z vozů dopravovat do horní stanice nejen cestující, ale i železniční nákladní vozy. Jak cestující, tak i nákladní vozy pak do nedalekého městečka Cursdorf dopravuje krátká elektrifikovaná lokálka. My samozřejmě využijeme oba tyto dopravní prostředky.

V Cursdorfu si dáme rozchod. K dispozici budete mít jízdní řád lokálky i lanovky a síťovou jízdenku. Na vás pak bude, jak využijete volný čas zbývající do odjezdu autobusu, který se mezitím přesune k dolní stanici lanovky. Někdo dá asi přednost krátké procházce, jiní budou "šotoušit" kolem trati.

V odpoledních hodinách pak budeme pokračovat přes Erfurt, Gothu, Kassel a Dortmund do Wuppertalu, kde nás čeká ubytování v hotelu v centru města.

2.den (pátek 16.5.)

Druhý den nás čeká hlavní program, wuppertalská "Schwebebahn", tedy visutá dráha. Ta už od roku 1901, kdy byl zprovozněn první úsek, tvoří neodmyslitelnou součást zdejší městské dopravy. Mezi 20 stanicemi po trati dlouhé 13,3 km jezdí ve špičce v intervalu 3 až 5 minut vlaky maximální rychlostí až 60 km/h. Depa, umožňující odstavení souprav jsou na obou konečných, my navštívíme depo Vohwinkel, kde jsou i dílny.

Po prohlídce depa jsme pro vás připravili bonbónek v podobě jízdy historickou soupravou z dob počátků dráhy  Kaiserwagen  (císařský vůz). Trať si projedeme celou tam i zpět.

Odpoledne pak budete mít volno na individuální prohlídku města. Součástí nabídky ubytování je i síťová jízdenka pro celý region (včetně Dortmundu), nebudete tedy vázáni jen na centrum města.

3.den (sobota 17.5.)

Region kolem Wuppertalu byl už v 19.století jednou z nejvýznamnějších průmyslových oblastí Německa. Tomu odpovídal i rozvoj dopravy. Ve Wuppertalu tak vedle sebe, kromě visuté dráhy a železnice, existovaly tramvaje na normálním i úzkém (1.000 mm) rozchodu, ozubnicová tramvaj, trolejbusy a autobusy. Dnes už ve městě potkáme jen autobusy. Trolejbusy sem zajíždějí už jen jako meziměstská linka z nedalekého Solingenu. První dojezdila v roce 1959 ozubnicová tramvaj, v roce 1970 zmizely z ulic úzkorozchodné tramvaje, o dva roky později trolejbusy a nakonec v roce 1987 i normálně rozchodné tramvaje. (stránky o historii dopravy ve Wuppertalu - v němčině)

A právě za historií tramvají povede naše sobotní cesta tramvajového muzea "Bergischen Museumsbahnen" asi 10 km od centra města. Najdeme zde sbírku tramvajových vozidel pro rozchod 1.000 mm typických pro německá města, která zde shromažďuje soukromý spolek fandů. Většina exponátů je provozních, a tak je nedílnou součástí i pár kilometrů trati. Po prohlídce muzea se tak budeme moci svézt jedním z exponátů.

Po návratu do města se opět budete moci věnovat svým zájmům.

4.den (neděle 18.5.)

V neděli ráno vyrazíme autobusem zpět do Prahy. Ale nebojte, městské dopravě ještě není konec. Abychom nejeli těch cca 800 km v jendom kuse, připravili jsme pro vás další zajímavou zastávku, a to ve městě Gotha.

Součástí městské dopravy ve městě jsou tramvaje na rozchodu 1.000 mm. To by nebylo až tak zajímavé, kdyby jedna z linek neměla 22 km. Ano, čtete dobře. Od hlavního nádraží vyráží totiž linka 4 "Thüringerwaldbahn" na svoji dlouhou cestu do města Tabarz. A to je součástí ještě odbočka Waltershausen, Gleisdreieck - Waltershausen, Bahnhof obsluhovaná samostatnou linkou. Další zajímavostí pro nás budou vozidla, část vozového parku tvoří tramvaje KT4D vyráběné smíchovskou Tatrovkou právě pro německá města.

Prohlédneme si vozovnu a poté si projedeme celou linku 4, a to právě kloubovým vozem KT4D. Tyto dvoupodvozkové kloubové vozy s krátkou a úzkou skříní vyráběla smíchovská Tatrovka v letech 1974-97 zpočátku pro města bývalé NDR (přes 1600 kusů), později šla část produkce i do zemí bývalého Sovětského svazu a Jugoslávie (přes 750 kusů). Při zpáteční cestě z Tabarzu nás tramvaj odveze až do centra a před odjezdem autobusu budete mít ještě čas na individuální prohlídku města.

No a pak už nás čeká opravdu návrat do Prahy, příjezd předpokládám ve večerních hodinách (cca 23:00).

Ubytování:

Ubytování se snídaní (3 noci) je zajištěno v Central-Hotel*** Wuppertal přímo v centru města cca 400 metrů od hlavního nádraží, a to ve dvoulůžkový pokojích vybavených sprchou a WC.

Cena zájezdu:

Plná cena zájezdu je 7.000,- Kč, při uplatnění slevy v souladu se Zásadami je cena 6.300,-.

Cena zahrnuje dopravu zájezdovým autobusem, ubytování se snídaní a síťovkou na veřejnou dopravu v regionu, potřebné pojištění, jízdu historickým motorovým vozem včetně síťové jízdenky na lanovku a elektrifikovaná lokálku, návštěvu depa a jízdu historickým vozem závěsné dráhy, návštěvu tramvajového muzea a jízdu historickou tramvají a nakonec návštěvu vozovny ve městě Gotha a jízdu tramvají Gotha - Tabarz a zpět.

Cena nezahrnuje další stravování a občerstvení v autobusu.

Přihlášky:

Přihlásit se můžete od 26.března do 4.dubna prostřednictvím kontaktního formuláře.

Při přihlašování je třeba uvést data narození a adresy bydliště přihlašovaných osob.

Nejpozději do 4. dubna je nutno také uhradit plnou cenu zájezdu.

V případě převisu poptávky v souladu se Zásadami provede výběr účastníků Výbor VTK.


Historický motor.vůz řady 772 na Schwarzatalbahn

Historický motor.vůz řady 772 na Schwarzatalbahn


Vozy lanovky Oberweissbacher Bergbahn ve výhybně

Vozy lanovky Oberweissbacher Bergbahn ve výhybně


Vozy lanovky Oberweissbacher Bergbahn ve výhybně, tentokrát s nákladním vozem

Vozy lanovky Oberweissbacher Bergbahn ve výhybně, tentokrát s nákladním vozem


Souprava elektrické lokálky Oberweissbacher Bergbahn (vozy řady 479)

Souprava elektrické lokálky Oberweissbacher Bergbahn (vozy řady 479)


Současné vozy Schwebebahn na trati

Současné vozy Schwebebahn na trati


Historický vůz Schwebebahn tzv. Kaiserwagen

Historický vůz Schwebebahn tzv. Kaiserwagen


Exponáty Bergischen Museumsbahnen

Exponáty Bergischen Museumsbahnen


Spoj Thüringerwaldbahn v úseku souběžném s železniční tratí

Spoj Thüringerwaldbahn v úseku souběžném s železniční tratí


Historická souprava Thüringerwaldbahn

Historická souprava Thüringerwaldbahn


Setkání generací Thüringerwaldbahn

Setkání generací Thüringerwaldbahn

Pozvánky 2014