VTK DP-Metro

Jak se dělá křižovatka

Ilustrace

Vědeckotechnický klub při DP-Metro vás zve na exkurzi do Pražské strojírny a. s.

Exkurze se koná ve středu 22.června 2016, sraz je ve 12:15 před vrátnicí Pražské strojírny (Mladoboleslavská 133, Vinoř). Přímo u vstupu do areálu je zastávka autobusů PID Vinoř, optimální je spoj linky 378 z Letňan do Jenštejna, odjezd z Letňan 11:57, příjezd Vinoř 12:10, zastávka je na znamení.

Tradice strojírenské výroby Pražské strojírny se začala psát na počátku 19. století. Díky bouřlivému rozvoji provozu tramvají v Praze se správní rada Elektrických podniků rozhodla vybudovat vlastní ústřední opravárenské dílny. V roce 1912 byl zakoupen areál Rustonky na pomezí Libně a Karlína (továrna Prager Maschinenbau A.G. – Pražská akciová strojírna, dříve Ruston a spol.) a postupně do něj byly soustředěny opravárenské kapacity na tramvaje, později i na autobusy. Zároveň zde začala i výroba dílů pro stavbu a opravy kolejového svršku pro tramvaje. Rozsáhlé spektrum činností se v areálu zachovalo až do šedesátých let minulého století, kdy byl v Hostivaři vybudován nový závod, do kterého byly převedeny opravy tramvají a později i opravy autobusů. V areálu Rustonky byla nadále zachována výroba tramvajových kolejových konstrukcí a to až do roku 1994 pod hlavičkou Dopravního podniku. V tomto roce byla v rámci transformace založena akciová společnost Pražská strojírna. Ničivé povodně v roce 2002, nevyhovující prostory i snaha města vytěsnit průmyslové závody z blízkého okolí centra Prahy, to vše přimělo firmu změnit své sídlo, kterým je nyní areál bývalého spolkového cukrovaru ve Vinoři. A právě tam se podíváme, a to za plného provozu.

Přihlásit se můžete prostřednictvím kontaktního formuláře.

Důležité upozornění! Exkurze se uskuteční za plného provozu, není tedy vhodná pro děti mladší 15ti let.

Počet účastníků exkurze je omezen na 25 osob.


Pozvánky 2016