VTK DP-Metro

Nej… Příběh lokomotivní řady T 499.0

Ilustrace

Přednáška se koná ve čtvrtek 7. prosince 2017 od 13:00 v konferenčním sále na depu Kačerov (tzv. CO kryt).

Spojení na depo je autobusem 118 ze Smíchova, Podolí a Budějovické, autobusem 170 z Barrandova, Braníka a Budějovické resp. z Jižního Města a Hájů a autobusem 138 z Krče a Kačerova resp. Skalky a Zahradního města do zastávky Depo Kačerov.

Těšíme se na vaši účast.


Přednášejícím bude Ing. Petr Kaván, Ph.D. Ten absolvoval v roce 1995 inženýrské studium v oboru Dopravní prostředky na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice. Tamtéž v roce 2000 úspěšně dokončil doktorské studium. Následně nastoupil do Výzkumného ústavu železničního jako zkušební technik, poté byl vedoucím zkušební laboratoře (mj. vedoucí zkoušek Pendolina). Od roku 2009 do roku 2016 zastával funkci technického ředitele VÚŽ. V současnosti je ředitelem zkušební a certifikační společnosti Eurosignal.

Předmětem přednášky pak bude osud prototypových lokomotiv řady T 499.0, které v době svého prvního nasazení díky velkému reflektoru umístěnému uprostřed čela získaly přezdívku "kyklop".

Lokomotiva řady 759 (do roku 1987 řada T 499.0) je dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu určená původně pro vozbu těžkých rychlíků na neelektrifikovaných hlavních tratích. Dva prototypy byly v pražské ČKD vyrobeny v roce 1974 jako plánovaná náhrada nejvýkonnějších parních rychlíkových lokomotiv. Během následujících let prošly dlouhodobým testováním, mimo jiné i na expresu Ostravan z Bohumína do Prahy.

Při zkouškách roku 1976 dosáhl první prototyp na zkušebním okruhu v Cerhenicích rychlosti 176 km/h a drží tak dosud platný rychlostní rekord tuzemských motorových lokomotiv.

K sériové výrobě však nedošlo a ani oba prototypy se v provozu dlouhodobě neudržely. Po ukončení zkoušek přešly jako pronajaté do nákladní dopravy. Po mnoha závadách a požáru byl první prototyp odstaven koncem roku 1979 a krátce nato podobný osud potkal i druhý stroj.

Oba stroje zakoupil Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) a využíval je na zkušebním okruhu. První stroj T 499.0001 byl zlikvidován roku 1989 po nárazových zkouškách. Druhý stroj T 499.0002 sloužil na zkušebním okruhu v Cerhenicích jako zátěžové a brzdicí vozidlo do roku 1992, kdy byl po dalším požáru odstaven.

Po přesunu do Nymburka a opravě sloužil jako neprovozní exponát na železničních výstavách až do roku 2012. Tehdy jej zpět odkoupil VÚŽ a přistavil na hlavní opravu spojenou s komplexní rekonstrukcí. Na jaře 2015 byl oživen a navrácen do provozu. Kromě služby na cerhenické základně plní funkci historického vozidla a je předváděn veřejnosti na mnoha historických jízdách a akcích.


Pozvánky 2017